Als samenwerking knelt

De Wethoudersvereniging organiseerde vandaag een workshop op het congres van de Vereniging van Drentse gemeenten. Centraal stond de vraag: wat als samenwerking knelt. Professor Marcel Boogers nam de deelnemers, wethouders, griffiers, raadsleden en ambtenaren, mee in de moeilijke kanten van samenwerkingsverbanden. Boogers wees onder andere op de regionalisering die nu te zien is bij veel taken, veel taken spelen zich bijna automatisch op regionaal niveau af. Het belang van de regio neemt daarnaast de komende tijd toe door de energietransitie.

Met prikkelende stellingen betrok Boogers de zaal bij de discussie en nodigde hij hen uit hun ervaringen met regionale samenwerkingen te delen. De zaal herkende veel van zijn analyse, vulde aan vulde het verhaal van Boogers aan met lokale voorbeelden. Boogers besprak de argumenten die vaak gebruikt worden tegen regionale samenwerkingen en vooral de onderliggende motivatie. Één van de vele tips die Boogers gaf: kijk naar de geschiedenis van samenwerkingen van je eigen gemeenten. Veel problemen kunnen teruggevoerd worden op ervaringen uit het verleden.

Benieuwd naar wat wij als Wethoudersvereniging nog meer organiseren? Kijk in onze agenda