Column: Wethouders op werkbezoek

De krenten uit de pap voor een wethouder! Op wijk- of buurtschouw, een gesprek met een ondernemersvereniging, een groepsgesprek met de kinderraad van een basisschool, Menig agenda van een wethouder staat er vol mee. Alhoewel.... Ik kan beter zeggen: stónd er vol mee. De afgelopen maanden zal het bij u niet anders zijn geweest: alle werkbezoeken afgelast. Hoogstens de corona-gerelateerde bezoeken gingen door.

Onze agenda’s kregen vooral een intern karakter. Althans qua locatie. We spraken wel mensen, maar dan telefonisch of via Teams, Skype, Zoom, Facetime, Webex en andere applicaties waar onze systeembeheerders zenuwachtig van werden. Wij trouwens ook: hoe stel je een achtergrondfoto in, zodat je de muur van je werkkamer thuis niet eerst hoeft te schilderen? Hoe wissel je tussen iBABS en je Teams-meeting, terwijl je de vergadering voorzit? En hoe zet je koffie, zonder dat iemand het hoort?

Ondertussen werd een groot beroep gedaan op onze bestuurlijke inzet, deskundigheid en vaak ook medemenselijkheid. Velen van ons werden geconfronteerd met een gezondheidscrisis in de eigen gemeenschap, met een lokale economie die plots tot stilstand kwam en een samenleving in verwarring. Besturen op het hoogste niveau.

Inmiddels heb ik weer een school bezocht, gewoon op de fiets. Hopelijk wordt dat de komende tijd weer een normaal beeld. Wethouders op werkbezoek. Niet omdat het moet, maar omdat het weer kan. Ik wens het ons allemaal toe.

Marcelle Hendrickx, wnd. voorzitter van de Wethoudersvereniging en wethouder Tilburg