De Wethoudersvereniging heeft voor wethouders de Basisopleiding Wethouders ontwikkeld.

De basisopleiding helpt wethouders om ‘snel op vlieghoogte te komen’ in het dynamische werkveld binnen en buiten de eigen gemeente. U maakt zich niet alleen versneld de belangrijkste bestuurlijke lessen eigen, maar verkleint met de praktische lessen ook het risico op een valse start.

Dit traject begint met een intensieve tweedaagse. U verdiept zich allereerst in de belangrijkste speelvelden waarop u zich als wethouder begeeft. Daarnaast oefent u de kernvaardigheden die voor iedere wethouder belangrijk zijn. Op de rol staan onder andere publieke presentatie, bestuurlijke debatvaardigheden, uw rol in het college en een gezonde relatie met ‘uw’ fractie.

De tweedaagse wordt gevolgd door een eendaagse, waarin u uw visie ontwikkelt op uw wethouderschap. Het gaat daarbij om de visie op uw bestuurlijke rol, op de belangrijkste opgaven en op het samenspel met maatschappelijke partners.

Voor dit traject put de Wethoudersvereniging uit de meest ervaren en gewaardeerde trainers en docenten uit haar netwerk. Daarnaast gaat u in gesprek met (voormalig) wethouders die ‘het kunnen navertellen’. Aan het slot van het traject kunt u besluiten of u wilt deelnemen aan één van de intervisiegroepen die vanuit deze trajecten wordt opgestart.

Data en locatie:

1e dag – 8 mei
2e dag – 9 mei
3e dag – 20 juni

Deze opleiding vindt plaats in Breda.

Kosten:
Voor leden van de Wethoudersvereniging zijn de deelnamekosten € 1.590,00 (exclusief BTW en verblijfskosten). Voor niet-leden zijn de deelnamekosten € 1.990,00 (exclusief BTW en verblijfkosten).

Inschrijven:
U kunt zich direct digitaal inschrijven voor de basisopleiding in Breda.