Minister Ollongren stuurt een brief aan de Tweede Kamer over de uitzending van Nieuwsuur van 2 oktober 2019 over de financiering van politieke partijen. De minister stuurt de ‘Handreiking integriteitstoetsing van kandidaten voor decentrale politieke partijen’ mee.
Deze handreiking ondersteunt decentrale politieke partijen op het gebied van integriteit bij de werving en selectie van politieke ambtsdragers. Politieke partijen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid bij de werving en selectie van deze politieke ambtsdragers.

Download de Handreiking integriteitstoetsing van kandidaten voor decentrale politieke partijen.

Met (kandidaat) politieke ambtsdragers worden kandidaat bestuurders bedoeld.

Kandidaat bestuurders:

• wethouders
  • gedeputeerden
  • leden van het dagelijks bestuur van waterschappen.

Minister Ollongren heeft een handreiking integriteitstoetsing van kandidaten voor decentrale politieke partijen gestuurd naar de politieke partijen die in de Eerste en Tweede Kamer vertegenwoordigd zijn.

Ten slotte maak ik u attent op de start van de roadtour op 26 november in het provinciehuis van Zwolle die in samenwerking met onze partners tot stand is gekomen. Deze bijeenkomst is de eerste in een reeks aan regionale en lokale bijeenkomsten over Integriteit en weerbaarheid, onder de noemer ‘Bestuurlijke Integriteit in de Praktijk’. Nadere informatie treft u in de speciale bijlage bij dit artikel aan.