Masterclass: Is participatie de panacee?

Masterclass over de toekomst van de participatiedemocratie met Stavros Zouridis
Al jaren is burgerparticipatie een ‘hot issue’. Van de ‘Code oranje’-beweging - inmiddels politieke partij - tot de ‘gehele hesjes’ en zowat iedere zichzelf respecterende politicoloog, iedereen lijkt meer burgerparticipatie te willen. De staatscommissie die zich over de toekomst van het parlementair stelsel heeft gebogen, spreekt zich al in de titel van haar rapport uit: verlaag de drempels, verhoog de dijken. Maar voor welk probleem is burgerparticipatie eigenlijk een oplossing? En is het niet zelf ook een probleem aan het worden? Hoe ‘sexy’ het ook is om telkens hippe democratische speeltjes te verzinnen, inmiddels is het moment aangebroken om ook eens wat vragen bij deze ideologie te stellen. Nu eens niet vanuit een conservatief perspectief (herstel van de zuilen, laat de elite regeren, terug naar de aristocratie of de hiërarchische samenleving), maar juist vanuit het perspectief van de publieke onvrede over het bestuur.

Aan de hand van een prikkelende inleiding zal Stavros Zouridis deze vragen voorleggen aan de deelnemende wethouders teneinde gezamenlijk te komen tot een invulling van wat gepaste participatie anno 2019 eigenlijk is.

Over Stavros Zouridis
Stavros Zouridis doet onderzoek op het snijvlak van recht en bestuur. Hij richt zich in het bijzonder op recht in strategisch perspectief. In het verleden was hij onder meer directeur bij het Ministerie van Justitie.

Klik hier voor meer informatie over deze masterclass.