Masterclass Loco voor de Leeuwen 24 april 2020 - ONLINE

Sinds een aantal jaren organiseert de Wethoudersvereniging de masterclass ''Loco voor de Leeuwen". Deze masterclass is er op gericht om locoburgemeesters voor te bereiden op hun rol, aan de hand van ervaringen van een andere loco-burgemeester die over zijn of haar ervaring vertelt. Uit onderzoek blijkt dat 50% van alle crises begint bij afwezigheid van de burgemeester. Daarbij gaat het om meer traditionele crises in de sfeer van openbare orde en veiligheid. In het verleden hebben we bijv. stilgestaan bij de ervaringen rond een vliegramp, rond een familiedrama, rond een grote asbestsituatie met evacuatie.

Steeds vaker hebben incidenten ook een lange nasleep waarbij het voor de hand ligt dat naarmate de situatie langer duurt locoburgemeesters hierin ook vaker de burgemeester zullen moeten 'aflossen' gezien de duur van het proces. Bovendien zien we dat ook binnen andere portefeuilles steeds meer risico bestaat op crises met een soortgelijke dynamiek als bij de meer traditionele crises, zeker na de recente decentralisaties.v

De huidige crisis die veroorzaakt is door het COVID-19 virus is er een van ongekende orde. Volgens experts zal de nasleep hiervan minstens een jaar duren. Wij hebben prof.dr. Ira Helsloot (Radboud Universiteit Nijmegen) gevraagd om de masterclass samen met een locoburgemeester, voor ons te verzorgen.

Programma:
14.30 uur digitale inloop
15.00 uur Welkom door dagvoorzitter Jeroen van Gool, directeur Wethoudersvereniging
15.10 uur Inleiding door wethouder en locoburgemeester Berend de Vries
15.40 uur Vragen aan/ interactie met Berend de Vries
16.00 uur Inleiding prof. dr. Ira Helsloot (Radboud Universiteit Nijmegen)
16.30 uur Vragen aan/ interactie met Ira Helsoot
16.45-17.00 uur Conclusie en afsluiting door Jeroen van Gool

Datum: 24 april 2020, van 15.00-17.00 uur, met digitale inloop vanaf 14.30 uur.
Bijdrage: €125 euro exclusief BTW voor leden en  €475,- exclusief BTW voor niet-leden.
Inschrijven: klik hier