Onderzoek naar Arbeidsparticipatie voormalig wethouders

In de periode maart 2019 tot en met februari 2020 is er door EMMA Experts in Media en Maatschappij een onderzoek uitgevoerd naar de arbeidsmarktparticipatie van voormalig wethouders.

Dit onderzoek had als doel te achterhalen waarom het voor voormalig wethouders moeilijker is om snel aan werk te komen na hun bestuursperiode. En welke instrumenten eventueel geschikt zijn om de arbeidsmarktparticipatie van voormalig wethouders te bevorderen. Het onderzoek is in opdracht van de Wethoudersvereniging uitgevoerd en werd mede mogelijk gemaakt door subsidiering van het ministerie van BZK, alsmede door bureaus die voormalig wethouders begeleiden bij het vinden van werk na de ambtsperiode.

In deze rapportage wordt geconstateerd dat het voor veel voormalig wethouders lastig is om weer aan werk te komen. Een belangrijke oorzaak is de perceptie van die potentiële werkgevers: zij zien voor hun organisatie niet de toegevoegde waarde van een voormalig wethouder omdat zij niet of nauwelijks een beeld hebben wat een wethouder doet tijdens zijn/haar ambtsperiode en wat hij/zij daardoor kan betekenen voor hun organisatie. Daarbij is niet behulpzaam dat veel wethouders tijdens hun ambt nauwelijks tijd en ruimte hebben of nemen om te investeren in hun duurzame inzetbaarheid en het vinden van werk na deze periode. De Wethoudersvereniging ontwikkelt daarom momenteel een zogenoemd ‘Bestuurlijk Ontwikkelplan’, waarmee wethouders al vroeg tijdens hun politieke loopbaan worden gestimuleerd om actief aan hun loopbaan te werken.

Download hier het rapport.