Première documentaire Doelwit - Bestuurders bedreigd

In de 2Doc documentaire Doelwit die op 22 februari wordt uitgezonden doorbreken zes wethouders uit verschillende delen van Nederland de stilte over bedreigingen waar zij mee te maken hebben gehad in hun werk. Het verhaal van deze wethouders staat niet op zich. Het aantal intimidaties en bedreigingen richting lokale bestuurders is de laatste jaren helaas sterk gegroeid. Bijna de helft krijgt hiermee te maken. Er rust vaak nog een taboe op de impact van bedreiging. “Want het hoort toch bij het ambt, en daar heb ik toch zelf voor gekozen?”. Uit de documentaire wordt duidelijk dat bedreiging niet normaal is. Je kunt het met elkaar oneens zijn, maar intimiderende of agressieve uitingen zijn nooit een oplossing. Vanuit het Netwerk Weerbaar is het advies is om gezamenlijk een norm te stellen, incidenten bespreekbaar te maken en altijd melding of aangifte te doen.

Het is mogelijk om de documentaire binnen de eigen gemeente vertonen, om het gesprek hier open over te voeren, ervaringen te delen en een aanpak te ontwikkelen om het tij te keren.

Bestuurders en volksvertegenwoordigers die geconfronteerd worden met vraagstukken rond de eigen veiligheid kunnen bellen met het Ondersteuningsteam weerbaar bestuur. Het telefoonnummer is 070-3738314. Zie de Leidraad Veilig Bestuur voor handvatten vanuit het Netwerk, van preventie tot nazorg.

De documentaire Doelwit kwam tot stand in samenwerking met de Wethoudersvereniging en werd mogelijk gemaakt door het Netwerk Weerbaar Bestuur. Meer informatie over het Netwerk Weerbaar Bestuur is te vinden op: www.weerbaarbestuur.nl.

Bekijk de promo van Doelwit: https://youtu.be/XeC1ioA_zY8 . Tweejaarlijks wordt de monitor Integriteit en Veiligheid gepubliceerd. Bekijk de factsheets per doelgroep.