Veiligheid als politiek geladen portefeuille

‘De wethouder veiligheid komt al enkele jaren voor’, zegt Jeroen van Gool, directeur van de Wethoudersvereniging. Hij kent er op dit moment een stuk of vijf. ‘Sociale veiligheid zie je steeds vaker bij de wethouder sociaal domein. Het is een begrijpelijke beweging. Maatregelen zijn steeds vaker politiek. Als burgemeester moet je boven de partijen staan zijn en hoeder van de openbare orde. Wethouders hebben het coalitieakkoord als opdracht. Dat is politiek geladen. Hierin is bepaald waar de gemeente op in wil zetten, welke doelgroepen op het netvlies staan en welke maatregelen ze willen nemen. Het ene college zal op preventie of pro-actie inzetten en in gesprek gaan met de doelgroep. Het andere college zal eerder optreden en handhaven.’

Dit doet wat Van Gool betreft niets af aan de wettelijke rol van de burgemeester op openbare orde en veiligheid en de bevoegdheden tot een bestuurlijke aanpak. Samenwerking aan de collegetafel en een integrale benadering van verschillende portefeuilles is daarmee aan de orde van de dag.

Klik hier voor het volledige artikel in Binnenlands Bestuur.