Wethoudersvereniging stapt tijdelijk over naar online bijeenkomsten

In maart zag de Wethoudersvereniging zich, net als de rest van Nederland, geplaatst voor een uitdaging. De maatregelen van de overheid om het coronavirus te bestrijden leken in eerste instantie alle geplande afspraken en bijeenkomsten te stoppen. Door snel om te schakelen naar online videobellen konden afspraken en masterclasses, weliswaar in een andere vorm, gewoon doorgaan.

Afspraken werden voor zover mogelijk online gepland met een videoverbinding.  En afgelopen vrijdag heeft de Wethoudersvereniging voor het eerst twee online bijeenkomsten georganiseerd. Het was even wennen omdat o.a. de interactie iets anders is. Organisator en deelnemer moesten wennen aan het systeem en voor aanvang van de bijeenkomsten konden de deelnemers meedoen aan een korte introductie van het online programma. De reacties na afloop waren positief.  Het gevoel van verbinding met elkaar en de kwaliteit van de inhoud is goed bevallen en wij gaan de komende tijd door met het aanbieden van online bijeenkomsten met videoverbinding.

Disclaimer met betrekking tot de veiligheid van het digitaal vergaderen.

Wij hebben voor het gebruik van onze digitale vergadervoorziening onze afweging gebaseerd op het advies van de informatiebeveiligingsdienst (IBD).

Voor de meeste bijeenkomsten van de Wethoudersvereniging geldt dat er geen kritieke (persoons)gegevens er worden gedeeld in onze bijeenkomsten. De voorziening waar wij gebruik van maken is voorzien van onder meer de volgende beveiligingsmaatregelen:

• End-to-end encryptie
  • Hashing van wachtwoorden
  • AES 256 bit TLS encryptie bij voorkeur
  • SAML 2.0
  • Unieke vergader ID’s om vergaderingen af te schermen
  • Compliant aan AVG/GDPR of EU privacyshield

Wij baseren ons daarbij op informatie van https://www.lokale-democratie.nl/advies-informatiebeveiligingsdienst-ove... (versie 1 april 2020).

Bekijk hier onze privacyverklaring en privacytips voor Zoom.

Foto: www.zoom.us