Wethouders kunnen te maken krijgen met bedreigingen en geweld.

Afhankelijk van de kwetsbaarheid van de werklocatie of omstandigheden in de privésfeer kan door de gemeente worden voorzien in aanvullende maatregelen.

Uiteraard geldt hierbij dat de reguliere beveiligingsmaatregelen, zoals deugdelijk hang- en sluitwerk in de woning, voor rekening komt van de wethouder.

Voorbeelden van extra kosten voor veiligheidsmaatregelen die eventueel ten laste van de gemeente komen zijn raamfolie, veilig vervoer van de eigen woning naar het gemeentehuis en omgekeerd, beveiligingscamera’s, eventuele alarmsysteem etc. Deze maatregelen kunnen worden getroffen na aangifte of melding bij de politie.

Wethouders kunnen te maken krijgen met agressie, bedreiging, intimidatie of geweld. En dat terwijl het voor bestuurders van groot belang dat ze hun ambt veilig kunnen uitoefenen. Ervaart u op dit moment die veiligheid niet? Of wilt u weten hoe u uw eigen veiligheid of die van uw organisatie kunt vergroten? Het Netwerk Weerbaar Bestuur ondersteunt u door diverse handreikingen, protocollen, scans en persoonlijke ondersteuning aan te bieden. Ook is het mogelijk om bij verschillende partners trainingen te volgen.

Art. 3.3.1 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers