Terugblik Wethoudersconferentie 2018

Op de nieuwe inspirerende locatie Kontakt der Kontinenten hield de Wethoudersvereniging alweer haar 7e jaarcongres. De conferentie werd dinsdag afgetrapt met een bevlogen presentatie door topscheidsrechter Björn Kuipers, met sterke parallellen tussen het wethouderschap en het scheidsrechteren op topniveau. Traditiegetrouw begon de tweede dag met de ALV, waar naast het afscheid van de bestuursleden Marcel Adriani en Hans Keuken ook twee nieuwe bestuursleden aantraden: Debbie Heesakkers (Beesel) en Bert Ravenhorst (Brielle). Hierna sprak voorzitter Elly van Wageningen haar jaarrede uit met een vurig betoog voor het aantrekkelijk houden van het wethouderschap.

Het inhoudelijk programma werd ingeluid door DG Chris Kuipers (ministerie van BZK), waarna hoogleraar Mathieu Weggeman op ludieke en onconventionele wijze problemen van de huidige tijdsgeest aansneed. Zo pleitte hij voor een ‘commissie voor ongelijke behandeling’. Na 6 succesvolle kennisateliers mochten de conferentiegangers de collegebanken in voor een breinbrekende lezing van de net afgetreden vicepresident van de Raad van State Piet Hein Donner over rechtstaat en directe democratie (de tekst verschijnt binnenkort op onze website). De conferentie werd afgesloten met een vernieuwende blik op de toekomst door kunstenaar en uitvinder Daan Roosengaarde.

Op ons youtubekanaal vindt u de videoverslagen van de sprekers. Volg ons op twitter om op de hoogte te blijven. Als voorproefje hierop: