Kennisatelier 1 - Groene waterstof, de motor voor toekomstbestendig wonen

Onze toekomstvisie? Minimaal 1 miljoen Nederlandse woningen voorzien van een waterstof CV-ketel.

Het besef is er. We moeten zuiniger zijn op onze aarde. Energiebronnen zijn niet onuitputtelijk, delfstoffen worden schaarser en onze afvalberg neemt toe. Tegelijkertijd hebben we ook te maken met een nijpend tekort aan betaalbare woningen. Hoe zorgen we er voor dat woningen in Nederland duurzamer worden zonder dat de

gemeenschap voor torenhoge kosten komt te staan? In Hoogeveen hebben we de handschoen opgepakt en werken we met veel enthousiasme aan een innovatieve en constructieve oplossing. We, dat zijn 22 representatieve afgevaardigden vanuit overheid, hoger onderwijs en bedrijfsleven, verenigd in het consortium Waterstofwijk Hoogeveen. Met gebundelde kracht werken wij aan de doelstelling om een blauwdruk te leveren voor toekomstbestendige warmtevoorziening in Nederland.

Ons plan voor warmtevoorziening door groene waterstof wordt in 2020 voor het eerst in de praktijk gebracht. De Hoogeveense nieuwbouwwijk Nijstad-Oost, goed voor honderd woningen, is aangewezen als demonstratieproject. Deze woningen krijgen bij aanbouw allemaal een waterstof CV-ketel. De aanvoer van het benodigde waterstofgas verloopt via een standaard aardgasleiding. Ook is er nagedacht over de opslag van de waterstof, die wordt ondergebracht in de naastgelegen NAM-locatie Ten Arlo. De groene waterstof arriveert met een tubetrailer van de waterstoffabriek HyStock uit Zuidwending. Onbekend maakt onbemind. En nieuwe initiatieven kunnen altijd rekenen op de nodige argwaan en kritische vragen. Is groene waterstof bijvoorbeeld wel een veilige optie voor bewoners? Wat is het toekomstperspectief voor deze energiebron? En welke kosten komen hierbij kijken? Al deze vragen zijn meer dan terecht. Met de start van het demonstratieproject in Nijstad-Oost willen we daarom meer dan voldoende bewijslast neerleggen om een algemeen gevoel van veiligheid en acceptatie te bewerkstelligen voor het vervolgtraject.

Sprekers:
Kees Boer, projectleider waterstofwijk Nijstad-Oost