Kennisatelier 2 - De Omgevingswet en de regio: vloek of zegen

Als lokaal bestuurder is het vaak schaken op meerdere borden. In dit simultaanspel is naast lokaal, provinciaal en landelijk ook de regio niet meer weg te denken. In dit kennisatelier gaan we ons focussen op de regio in relatie tot het ruimtelijke domein. We zien hier, ondersteund door de komst van de Omgevingswet, een grote opgave liggen die prachtige kansen biedt, maar ook vele valkuilen kent.

De regio Noord-Limburg vormt hierin een goed voorbeeld. Hier werken de regiogemeenten en ketenpartners intensief samen om via zogenaamde bouwstenen de krachten te bundelen waar dat kan en elkaar los te laten waar dat beter is. Dat gaat niet vanzelf.

Tijdens dit kennisatelier zullen we aan de hand van een regionale speelveldanalyse en praktijkvoorbeelden met elkaar antwoord gaan geven op de vraag: Wanneer vormt regionale samenwerking bij de ontwikkelingen in het ruimtelijke domein een vloek en in welke gevallen is de bundeling van krachten een zege.

Wij zullen samen met een aantal experimenterende bestuurders zorgen voor voldoende inspiratie, daarna bent ook u aan zet in dit atelier.

Sprekers:
Debbie Heesakkers, wethouder gemeente Beesel

Rick Nillesen, programmamanager regionale samenwerking omgevingswet in Noord-Limburg