Menu

Spreker Eugenie van Wiechen

De strategie achter verandering

Eugenie van Wiechen is sinds 2014 algemeen directeur van de FD Mediagroep, waaronder merken zoals Het Financieele Dagblad, BNR Nieuwsradio en Company.info vallen. Eind vorig jaar is zij verkozen tot topvrouw 2018, onder meer vanwege haar leiderschapsstijl, de cultuurverandering die zij heeft doorgevoerd en haar strategisch inzicht.

Van Wiechen stuurt aan op een digitale toekomst voor het FD en BNR Nieuwsradio, met oog voor nieuwe inkomstenstromen en heeft met haar strategische keuzes het bedrijf de afgelopen jaren op een succesvolle manier door een krimpende markt geloodst. De totale betaalde abonnementen oplage van het Financieele Dagblad laat een gezonde ontwikkeling zien. Dit is hoopvol voor het behoud van specifieke kwaliteitsmedia in tijden van toenemende, vaak disruptieve digitale invloeden.

Daarbij besteedt Van Wiechen veel aandacht aan de factoren ‘team en cultuur’. Met haar leiderschapsstijl, die zich kenmerkt door het creëren van openheid, ontstaat er een cultuur waarin mensen zich durven uit te spreken, hardop kunnen twijfelen en innovatief kunnen zijn, mannen én vrouwen. “Die stijl past goed bij mij, en daarom werkt het. Het moet geen trucje zijn, want daar prikt iedereen doorheen. "De FD Mediagroep groeit als gevolg van deze strategische koers en aanpak in een markt die zwaar onder druk staat.

Van Wiechen studeerde chemische technologie en begon haar loopbaan bij adviesbureau McKinsey. Verder werkte zij voor Sanoma, Marktplaats, LinkedIn en zit zij momenteel onder meer in de Raad van Commissarissen van het Noorse Schibsted, een wereldwijd opererend mediabedrijf.

 

U bent hier

Deel deze pagina