Spreker Eveline van Rijswijk

Honderd jaar vrouwen in de lokale politiek

"Een verrassing, een schrik misschien.”

“Voor de hele gemeenschap was het een verrassing, een schrik misschien, maar problemen hebben zich niet voorgedaan.”

Mieke van der Wall-Duyvendak, de tweede vrouwelijke burgemeester in 1964

Ze mochten zelf nog niet eens stemmen, maar kwamen in 1919 toch in de gemeenteraad dankzij mannelijke kiezers: 97 vrouwelijke gemeenteraadsleden. Twee vrouwen schopten het zelfs tot wethouder. Alleen burgemeester worden, dat mochten vrouwen nog niet. Pas na een wetswijziging én een wereldoorlog werd in 1946 voor het eerst een vrouw burgemeester.

Wie waren deze eerste vrouwen die zich roerden in de lokale politiek? Hoe werden ze behandeld door hun mannelijke collega’s? En hoe veranderde hun positie in de afgelopen eeuw?

Speciaal voor de wethoudersconferentie verzamelde Eveline van Rijswijk bijzondere verhalen over vrouwelijke gemeenteraadsleden, wethouders en burgemeesters. Eerder verdiepte Van Rijswijk zich al in de vrouwen die het Binnenhof betraden voor haar audiovisuele politieke onewomanshow “De Première”.

Ook staat ze stil bij de huidige stand van zaken: hoe vanzelfsprekend is een “mevrouw de wethouder” vandaag de dag?

Eveline van Rijswijk

Programma- en theatermaker, presentator & politiek historica