Spreker Renier van Zutphen

De wethouder in 2030: tussen hamer en aambeeld?

Aan de hand van de vele contacten die de ombudsman in het land heeft en de vragen die bij hem terecht komen, is een beeld te vormen van een ontwikkeling in de samenleving richting 2030. De verwachting die burgers van de overheid hebben, verandert. Om aan die verwachtingen te kunnen voldoen, zullen nu stappen gezet moeten worden in de manier waarop we leven, wonen, werken en samenleven.

Welke route gaan burgers en overheden naar 2030 volgen? En welke rol is daarbij voor wethouders weggelegd? Wat verwachten uw inwoners van u? Uw college of raad? Of de ombudsman? Hoe ziet u zelf uw rol en hoe voorkomt u dat u tussen hamer en aambeeld terechtkomt? Daar gaat Nationale ombudsman Reinier van Zutphen graag op in. En op de manier om elkaar verder te helpen in het denken over en anticiperen op de relatie burger overheid in de toekomst.

Reinier van Zutphen is op 31 maart 2015 benoemd tot Nationale ombudsman, voor een periode van zes jaar. Reinier van Zutphen is ook de Veteranenombudsman. Hij studeerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus Law School en deed een opleiding tot rechterlijk ambtenaar. Hij heeft ruime ervaring als rechter: werkte in Utrecht, Den Haag, Almelo, Luxemburg, Amsterdam, Curaçao en Alkmaar. Ook was hij voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Rechtspraak en president van het College van Beroep voor het bedrijfsleven.