Spreker Vincent Rietbergen en Marloes Lemsom

Hoe overleef ik een journalist?
Die vraag is vast wel eens bij u opgekomen, en zo niet, dan gebeurt dat zeker tijdens de crash course van Vincent Rietbergen en Marloes Lemsom. Warrige ambtenarentaal, controlfreakerige woordvoerders, en een gebrek aan lokale journalisten maken een overstap naar de landelijke politiek niet per se gemakkelijker voor de gemiddelde wethouder. De een landt dan ook beter in de journalistieke slangenkuil dan de ander. Wat is het geheim? Tijdens dit ludieke halfuur wordt u meegenomen naar de wereld van twee insiders van de Haagse journalistiek.

Marloes Lemsom

Marloes Lemsom is politiek verslaggever en houdt van vlijmscherpe interviews. Ze schuwt er niet voor om droge inhoud behapbaar te maken voor een groot publiek. Marloes Lemsom werkt al een derde van haar ruim dertig jarige leven als journalist op het Binnenhof. Ze is energiek en resultaatgericht. Marloes heeft het talent om een ongedwongen sfeer te laten ontstaan terwijl de inhoud absoluut leidend blijft. Daardoor is ze zeer geschikt voor het leiden van politieke debatten, panels of interviews, op welk politiek niveau dan ook. Een ding is zeker: ze bijt door. Marloes Lemsom is een onafhankelijk journalist en werkt momenteel voor het televisieprogramma Buitenhof. Ze werkte als politiek duider en verslaggever bij RTL Late Night en was zeven jaar werkzaam bij Nieuwsuur. In 2017 schreef Marloes mee aan het boek De Kinderen van Pim, over de LPF-fractie in 2002. Ze maakt deel uit van het jongerenbestuur van Perscentrum en Politiek Debatcentrum Nieuwspoort. Voorheen werkte Marloes voor verschillende lokale media. Daardoor is ze niet alleen thuis in de landelijke politiek, maar is ze ook geschikt voor panels of debatten over lokale politieke issues. Lemsom geeft gastcolleges op hogescholen en universiteiten en leidt regelmatig studenten rond op het Binnenhof. Ze is daarom ook zeer geschikt is voor het leiden van jongerenevenementen met een maatschappelijk thema. Tijdens de eerste overwinning van president Obama studeerde Lemsom in de Republikeinse staat Texas en sindsdien wil ze niets anders meer dan politieke journalistiek. Marloes is afgestudeerd in zowel Politieke Communicatie als Journalistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Daardoor benadert zij politiek vanuit verschillende invalshoeken. Inhoudelijk is ze sterk, maar ze herkent ook feilloos politieke (campagne)strategieën.

Vincent Rietbergen

Vincent Rietbergen was politiek journalist bij de NOS en NPO Politiek. Tegenwoordig is hij ook eigenaar én presentator bij Haagsch College.