Wethoudersconferentie 25 november 2020

Iets meer dan 100 jaar geleden (1918-1920) hield de Spaanse griep huis in de wereld, een griep die in eerste instantie via bewegingen van soldaten over de wereld verspreidde. In een door oorlog verzwakte wereld, greep deze pandemie zonder medelijden om zich heen en kostte 50 tot 100 miljoen mensen het leven. Nu, in 2020, wordt ons leven ook beheerst door een pandemie. Hoe de covid-19 pandemie de geschiedenisboekjes in zal gaan, kunnen we alleen naar gissen. We kunnen echter al wel eerste lessen trekken uit deze crisis, en leren van de veerkracht van Nederlanders in onze historie na andere crisis.

We naderen het einde van één van de moeilijkste jaren die u waarschijnlijk meemaakte. Corona beheerste ons aller 2020 en zal ook de komende tijd ons bestuurlijke werk blijven overheersen. Vorig jaar stonden we in dit voorwoord stil bij het jaar dat 2020 voor velen zou worden: een bestuurlijk oogstjaar. De turbulente tijden waarin we beland zijn, maken dat er in 2020 niet of nauwelijks sprake is geweest van oogsten. We zijn halverwege de rit, maar de dynamiek is anders dan andere collegeperiodes. Het is dan ook dit ‘besturen in turbulente tijden’ wat het thema van deze Wethoudersconferentie is. Colleges staan onder druk, er ontstaan spanningen, financiële tekorten kopen op. Deze turbulente tijden laten de noodzaak tot reflectie, even stilstaan, de noodzaak tot samen nadenken en samen werken aan een toekomst zien.

Klik hier om u aan te melden.

Klik hier voor het programmaboekje.

Ik zie u graag bij onze online editie op 25 november 2020 van 10.00 - 12.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Marcelle Hendrickx, waarnemend voorzitter van de Wethoudersvereniging