Kennisatelier 7 - Het kan vriezen en het kan dooien

Het kan vriezen en het kan dooien
De afgelopen periode stonden colleges meer dan ooit onder druk. Druk op de begroting vanwege tekorten in het sociaal domein, de (financiële) effecten van corona en het vele digitale vergaderen werken door in de dynamiek in colleges. Ook het feit dat je elkaar in het college, de raad of op straat niet meer uitvoerig spreekt, maakt dat er een stevige wissel wordt getrokken op relaties. Ook los van corona is het wethouderschap een ambt dat veel van mensen vraagt. Werkweken van 60-70 uur, grote verantwoordelijkheid en snel schakelen tussen verschillende onderwerpen en abstractieniveaus vraagt iets van de veerkracht van de persoon achter het ambt.

Wij hebben steeds vaker contact met wethouders over burn-out achtige verschijnselen. Het is tegelijkertijd een treurige, maar ook een dankbare taak om als vereniging een vraagbaak voor bestuurders op dit vlak te zijn. Omdat voorkomen beter is dan genezen organiseren wij dit kennisatelier.

Tijdens het atelier spreken een ervaringsdeskundige en een professional voor het behandelen van burn-outs met je over het herkennen van signalen, hoe druk te voorkomen, hoe de balans weer te herstellen.

Sprekers:
Willemien Vette - ergotherapeut, cognitief revalidatie therapeut (CRT) en burn-out coach.
Evert Damen - oud-wethouder Kapelle