Spreker Peter Joosten

Impact van technologie
We worden continu geconfronteerd met technologische en maatschappelijke veranderingen. Sterker nog, het tempo versnelt waarin nieuwe ontwikkelingen zich aandienen. Van verdergaande digitalisering en automatisering, tot algoritmes, zelfrijdende auto’s, blockchain en biotechnologie.

Technologie vormt ons als mens, onze organisaties en de samenleving als geheel. Maar dit geldt ook andersom: hoe beïnvloeden onze waarden, voorkeuren, meningen en institutionele krachten de ontwikkeling van technologie? Wat zijn negatieve effecten, zoals hackers, fake news, groeiende ongelijkheid en de klimaatcrisis?

Hoe ziet de toekomst eruit? Hoe kan een gemeente zich hierop voorbereiden? Wat betekent dit voor het wethouderschap, nu en in de toekomst? In een levendige keynote gaat biohacker en toekomstdenker Peter Joosten met het publiek in gesprek over de impact van technologie, ethische dilemma’s en deelt hij praktische handvatten om hiermee om te gaan.
Peter Joosten MSc. is biohacker, spreker, schrijver en toekomstdenker. Hij heeft aan de Rijksuniversiteit Groningen Bedrijfskunde en Journalistiek gestudeerd. Peter werkte van 2010 tot 2017 als adviseur en onderzoeker voor gemeenten, waterschappen en provincies.  In 2019 ronde hij de opleidingen bio-ethiek aan de Università Europea di Roma (Italië) en de Biohack Academy aan de Waag Amsterdam af. In 2020 volgde hij de opleiding wetenschapsjournalistiek.