Starterspakket voor nieuwe wethouders

De Wethoudersvereniging heeft als missie het wethoudersvak verder te professionaliseren en de belangen van de wethouders als beroepsgroep te vertegenwoordigen.

Na de gemeenteraadsverkiezingen zijn er weer veel nieuwe wethouders benoemd.

Juist aan het begin van een nieuwe bestuursperiode na de verkiezingen is het van belang dat wethouders optimaal gebruik maken van opleidingen en trainingen. Door het lidmaatschap van de Wethoudersvereniging kunnen wethouders voor, tijdens en na hun wethouderschap beter worden begeleid in deze mooie baan in een complexe veranderende omgeving.

Alle startende wethouders ontvangen automatisch een starterspakket van de Wethoudersvereniging. Hier zijn geen kosten aan verbonden. In dit starterspakket zitten verschillende producten om u nog beter te helpen. U ontvangt hét ambtsteken en een pin die u met trots kunt dragen. Verder is een klapper met verschillende QR-codes inbegrepen die u kunt scannen om meer te weten te weten te komen over wat de Wethoudersvereniging doet en kan betekenen voor u. Zo leest u over alle opleidingen, trainingen, masterclasses en bijeenkomsten die wij voor u organiseren, vindt u informatie over onze inzet voor de rechtspositie van wethouders en nog veel meer.

Heeft u het starterspakket nog niet ontvangen? Stuur een e-mail met uw gegevens naar info@wethoudersvereniging.nl.

Inwerkprogramma

Na elke gemeenteraadsverkiezing treden in bijna alle gemeenten nieuwe wethouders aan. Deze moeten zich het veelzijdige wethoudersvak 'on the job' eigen maken. Om dit leerproces te versnellen heeft de Wethoudersvereniging met ondersteuning van Bureau KLB en Futuron een inwerkprogramma vervaardigd. Centraal hierin staat het denkraam van 'de negen speelvelden van de wethouder'. Download de documenten rechts op deze pagina.

Over welke competenties dient een wethouder te beschikken om ‘het vak’ goed uit te oefenen? De Wethoudersvereniging heeft de ambitie om de wethouders te voorzien van een instrument om hen te ondersteunen bij het aanscherpen van de competenties. Download het document onderaan deze pagina.

Lidmaatschap

In het starterspakket kunt u ook vinden hoe u gemakkelijk lid kunt worden van onze vereniging. Wilt u nu meteen lid worden? Dat kan door het inschrijfformulier in te vullen.

Interessante artikelen

• Binnenlands Bestuur - 23 april 2014: Vakblad Binnenlands Bestuur over de publicatie 'Vliegende start als wethouder'.  Lees hier het artikel
Wethoders ambrsketen
Ambtsketen