Leergang Politiek Bestuurlijk Management (Post-HBO)

Iedereen is gebaat bij professioneel bestuur. De samenleving, de gemeente en ook de bestuurder zelf.

Aan de afgelopen edities van de leergang Politiek Bestuurlijk Management van de Wethoudersvereniging hebben inmiddels ongeveer 274 wethouders deelgenomen. Deze succesvolle leergang is opgezet in samenwerking met het opleidingsinstituut van de Universiteit van Tilburg en Rijksadvocaat Van Doorne Advocaten. Met de opleiding houden we het wethouderschap carrière-technisch interessant, stimuleren wij professioneel lokaal bestuur en vergroten we het aanzien van de beroepsgroep naar de buitenwereld.

De opleiding wordt gegeven op post-HBO niveau en wordt, bij volledige deelname door de wethouder, voorzien van een certificaat als bewijs van deelname. Ook gedeputeerden en waterschapsbestuurders zijn van harte welkom in deze leergang.

De opleiding is primair bedoeld om bestuurders te ondersteunen bij de uitoefening van hun politieke ambt. Daar zijn de modules nadrukkelijk op gericht. Daarbij (en dus op de tweede plaats) denken wij dat deze leergang kan bijdragen aan een verbeterde "startkwalificatie" bij een eventuele vervolgstap van de bestuurder.

Tijdsinvestering

De leergang heeft een looptijd van één jaar, met een tijdsinvestering van eens per vier weken één dag. In totaal zijn er 10 studiedagen mee gemoeid. Er is geen sprake van aanvullende opdrachten of thuisstudie. De opleiding is zo ingericht dat praktijkleren wordt gestimuleerd. In intervisiemomenten kan de inhoud worden besproken, maar dit beïnvloedt de studiebelasting niet.

Data van de 10 studiedagen

Zie overzicht.

De kosten voor het gehele opleidingstraject bedragen:

• Voor leden: € 3.950,00 excl. BTW.
  • Voor niet-leden:  € 6.250,00 excl. BTW.

Modulaire opbouw

De leergang is opgebouwd uit modules die qua inhoud en opzet op elkaar aansluiten. In de diverse modules is via interactieve opleidingsmethoden veel ruimte om de eigen praktijk aan bod te laten komen. Om praktijkleren verder te stimuleren is intervisie een prominent onderdeel van de leergang. Ook is er via een digitaal platform (community of practice) ruimte om kennis en ervaring uit te wisselen, inclusief een vraagbaakfunctie met betrekking tot de inhoudelijke opleidingsmodules.

Certificering

Voor het volledig doorlopen van het post-HBO opleidingstraject ontvangt u na afloop een certificaat.

Inschrijven niet-leden

Stuur een e-mail naar info@wethoudersereniging.nl.

Meer informatie?

De locatie wordt ingericht met inachtneming van de RIVM maatregelen die op dat moment gelden.. Voor meer informatie kunt u bellen naar het secretariaat 070 - 373 8123.

AdobeStock 439760002

Uw gegevens

Bent u lid van de vereniging? Log dan eerst in.
Niet leden kunnen zich aanmelden via onderstaand formulier.