MKF HR Marcelle 78

Column Marcelle Hendrickx: De trends van 2023; go with the flow of dichtbij jezelf blijven?

Met de start van dit nieuwe jaar kwamen ze weer voorbij; de trends voor 2023. Traditiegetrouw staan kranten, magazines, influencers en modemerken te popelen om te laten zien wat zij voor ons in petto hebben. De media nemen ons mee in wat we kunnen verwachten en wat er dit jaar hip en happening is.

Maakt het eigenlijk uit wat je draagt? Tijdens de introductiedagen die we vanuit de wethoudersvereniging organiseren krijg ik van nieuwe ambtsdragers regelmatig de vraag; moet ik me nu anders gaan kleden als wethouder? Natuurlijk sta je als wethouder meer in het licht dan wanneer je administratief medewerker bent op een binnendienst. En dus maakt het uit wat je draagt. Maar uiteindelijk gaat het er vooral om wat je uitstraalt. En dat betekent wat mij betreft, dichtbij jezelf blijven. Want als je je lekker voelt in wat je draagt dan straal je dat ook uit.

Dat betekent niet dat nadenken over wat je draagt bij welke gelegenheid geen invloed heeft op hoe anderen je zien. Ik geloof er zelfs in dat je met de manier waarop je je kleedt invloed kunt uitoefenen op het verloop van gesprekken en bijeenkomsten. Zo weet ik inmiddels dat wanneer ik ergens binnenstap de eerste indruk een formele en soms zelfs afstandelijke indruk kan wekken. Soms is dat in mijn voordeel en maak ik er gebruik van en in andere gevallen kies ik zorgvuldig een wat informelere kledingstijl omdat het me helpt in het contact maken.

Moet het dan hip & happening zijn? Nee, wat mij betreft niet. Toen ik zag wat we dit jaar kunnen verwachten op het gebied van mode was mijn eerste gedachte; Never Nooit dat ik dat ga dragen. Ik zag dames op een catwalk in metallic topjes met blote buiken, wijde katoenen kreukeljurken waar mijns inziens alleen jonge vrouwen goed in uit kunnen komen en stoffen die wat mij betreft meer doen denken aan pyjama’s dan aan kleding die ik kan dragen tijdens mijn werk.

Als ik heel eerlijk ben, is dit een terugkerend fenomeen. Om aan het eind van het jaar te constateren dat ik toch ten prooi ben gevallen aan een aantal van die trends. Waarmee ik mijn repertoire aan stijlen weer heb verbreed en toch dichtbij mezelf ben gebleven.

Ik wens iedereen een mooi jaar toe als wethouder, geheel in eigen stijl!

Marcelle Hendrickx

Voorzitter Wethoudersvereniging