Het Bestuurlijk Ambtstraject

Velden, Vaardigheden en Visie in het lokaal Bestuur!

Dit traject begint met een intensieve tweedaagse. Je verdiept je allereerst in de belangrijkste speelvelden waarop je je als wethouder begeeft.

Daarnaast oefen je de kernvaardigheden die voor iedere wethouder belangrijk zijn. Op de rol staan onder andere publieke presentatie, bestuurlijke debatvaardigheden, jouw rol in het college en een gezonde relatie met ‘jouw’ fractie.

De tweedaagse wordt gevolgd door een eendaagse, waarin je je visie ontwikkelt op jouw wethouderschap. Het gaat daarbij om de visie op je bestuurlijke rol, op de belangrijkste opgaven en op het samenspel met maatschappelijke partners.

Cursusdagen

Zie overzicht.

Kosten

Vanwege de verwachte toestroom van deelnemers, is het voor gemeenten met leden van de Wethoudersvereniging mogelijk om alvast plaatsen te reserveren. Per gemeente accepteren wij maximaal 3 wethouders per opleiding.

• Voor leden: € 1.645,00 excl. BTW en excl. verblijfskosten.
  • Voor niet-leden: € 2.063,00 excl. BTW en excl. verblijfskosten.

Meest ervaren en gewaardeerde trainers en docenten

Voor dit traject put de Wethoudersvereniging uit de meest ervaren en gewaardeerde trainers en docenten uit haar netwerk. Daarnaast ga je in gesprek met (voormalig) wethouders die ‘het kunnen navertellen’. Aan het slot van het traject kun je besluiten of je wilt deelnemen aan één van de intervisiegroepen die vanuit deze trajecten wordt opgestart. Voor een optimaal resultaat is deze leergang open voor maximaal 21 deelnemers.

Reacties deelnemers

''Leerzaam, spiegelend en waardevolle ontmoetingen.''

''Een mooie aansluiting en zeer actueel.''

''De training helpt inzicht te krijgen in de speelvelden en je eigen handelen daarin.''

'Waardevolle bijeenkomst met 'lotgenoten' als beginnend wethouder waarbij veel herkenning is op de zaken waar je tegenaan loopt in de nieuwe rol'.'

Basisopleiding 2022

Jouw gegevens

Bent u lid van de vereniging? Log dan eerst in.
Niet-leden kunnen zich aanmelden via onderstaand formulier.

Let op: U bent als wethouder niet automatisch lid. Lees hier meer over het lidmaatschap, inschrijving en de voordelen.